Individuell plan, individuell opplæringsplan og koordinator
Individuell plan (IP), individuell opplæringsplan (IOP) og koordinator er viktige virkemidler i oppfølgingen av barn med hjerneslag.
Individuell plan
IP er for de som trenger langvarige og koordinerte tjenester innenfor helse og omsorg. Den skal sørge for at tjenestetilbudet blir helhetlig og tilpasset den enkelte, på tvers av fag, nivåer og sektorer, som for eksempel fysioterapi, ergoterapi og logopedi. Skolen skal også delta i dette samarbeidet når dette er nødvendig for å ivareta elevens behov for tilrettelegging i skoletiden.
Individuell opplæringsplan
IOP er et aktivt arbeidsverktøy for lærerne og skolen for elever som via et enkeltvedtak har fått innvilget retten til spesialundervisning. IOP skal være basert på innholdet i enkeltvedtaket, og kan være del av elevens IP. Den skal inneholde opplæringsmål som eleven skal jobbe mot i barnehagen eller skolen. En IP kan likevel ikke erstatte IOP og motsatt. En gang i året skal skolen lage en skriftlig rapport med oversikt over den undervisningen som eleven har fått, og en vurdering av utviklingen til eleven ut fra opplæringsmålene som er satt i elevens individuelle opplæringsplan.
Koordinator
Selv om man ikke ønsker en individuell plan, så skal man få tilbudet om en koordinator dersom man har behov for tjenester over lang tid, og tjenester som trenger å koordineres.
Koordinatorens rolle er å sørge for at brukeren blir fulgt opp på tvers av alle ordningene som tilbys. For de som ønsker IP, skal koordinatoren også sørge for at planen har en fremdrift. Koordinatoren er ofte en person som arbeider innen rehabiliteringen, som for eksempel en fysioterapeut eller ergoterapeut. En lærer kan også være koordinator, men er ikke forpliktet til å ta på seg dette ansvaret.
Familien skal gis en mulighet til å ha innflytelse på hvem koordinatoren skal være. Kommunen forplikter seg til å tilby koordinator, men det er brukeren som må gi sitt samtykke til dette.
Det er kommunen som har det overordnede ansvaret for den individuelle planen og som derfor har ansvaret for oppnevningen, opplæringen og veiledningen av koordinatoren.
Oppgaver som koordinatoren i kommunen har:
- Legge til rette for at brukeren deltar i arbeidet med IP
- Sørge for god informasjon og dialog med brukeren, og eventuelt de pårørende, gjennom hele prosessen
- Sørge for en helhetlig kartlegging med utgangspunkt i brukerens mål, ressurser og behov
- Sørge for god samhandling med relevante tjenesteytere og sektorer
- Avklare ansvar og forventninger
- Dersom bruker har IP: Sørge for samordning av tjenestetilbudet og at arbeidet med IP fremover
- Sørge for et felles fokus på målene i planleggingen når brukeren har IP innkalle og eventuelt lede møter knyttet til IP
- Følge opp, evaluere og oppdatere planene når brukeren har IP
- Følge opp og evaluere arbeidsprosessene
Kilde
Helsedirektoratet. (2015). Barn og unge med habiliteringsbehov. Samarbeid mellom helse- og omsorgssektoren og utdanningssektoren om barn og unge som trenger samordnet bistand. Veileder (Helsedirektoratet).