Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny
Gutt leser bok på kaien
Foto: Ben White, unsplash

Overgang mellom barne- og ungdomsskoletrinn

Overgangen mellom barnetrinn og ungdomstrinn kan også være utfordrende for barna/elevene som har blitt rammet av hjerneslag. De må bli kjent med nye rutiner, nye lærere, og det er høyere krav og forventninger ved ungdomstrinnet. I tillegg vil elevene på ungdomstrinnet få halvårsvurderinger og sluttvurderinger med karakter.

Elevene må forholde seg til nye og endrete rutiner, nytt klasserom, uteområdet, flere klasselærere samt nye fag og arbeidsplaner. Noen barn går til samme grunnskole, mens andre bytter skole etter barnetrinnet. Dette gjør at mange også må forholde seg til et nytt miljø og et nytt sted, noe som kan være en ekstra utfordring dersom man etter hjerneslag har fysiske vansker som nedsatt syn, eller kognitive vansker som rom-retningsvansker eller hukommelsesvansker. Enkelte aspekter av økte krav til selvstendighet, som å passe tiden selv mellom undervisningstimer og friminutt eller holde oversikt over oppgaver og skolemateriell kan være utfordrende for noen barn som har hatt hjerneslag.

I denne perioden skjer det også flere hormonelle endringer som bringer med seg ulike fysiske, mentale og følelsesmessige endringer. Relasjonelle endringer vil også finne sted i disse årene. Overganger som er relatert til sosiale situasjoner kan være mindre åpenbare, men samtidig veldig skremmende for en ungdom. Elevenes sosiale forhold blir mer sentrale i deres liv. Flere tilpassinger og støtte kan her være viktige. Det er viktig at ungdommen får bekreftet at han eller hun blir tatt imot av omsorgsfulle og kompetente voksne på skolen.

Det er videre viktig å forberede overgangen mellom trinn i god tid. Kontaktlæreren og resten av lærergruppen bør få informasjon om elevens sterke sider og utfordringer og betydning av hjerneskaden. Vurderingen av om eleven har behov for spesialundervisning på ungdomstrinnet kan begynne før skolestart i en dialog med eleven/foreldrene og det tidligere trinnet/skolen. For barn og elever som får spesialundervisning, skal det utarbeides en individuell opplæringsplan. Foreldre til elever med individuell opplæringsplan kan søke om eller gi samtykke til at eleven ikke skal ha vurdering med karakter i et eller flere fag av de som er beskrevet i elevenes individuelle opplæringsplan.

De følgende aspektene kan være viktige å tenke på for å legge til rette for en trygg overgang mellom barne- og ungdomsskoletrinnet:

  • Opprett et team for overganger med faste relevante deltakere der foresatte og barn er involvert
  • Det å snakke med barnet / ungdommen om deres forventninger, bekymringer, ønsket rolle og følelser er viktig
  • Lag en plan for hvordan barnet kan ta farvel med klassekamerater og lærere ved barneskolen og tilrettelegg for strategier som kan hjelpe barnet til å bli bedre kjent med andre på den nye skolen
  • Lag en tidsplan i god tid før den pedagogiske overgangen med en oversikt over møter, aktiviteter og mål som er viktige i overføringsprosessen
  • Velg en kontaktperson som barnet kan henvende seg til ved behov på den nye skolen. Finn gode strategier til å utveksle informasjon med foresatte
  • Vurdere hvordan skolen vil skape muligheter for sosiale sammenhenger, i tillegg til å tilrettelegge og sørge for det faglige
  • Økt trettbarhet kan også påvirke kognitiv, fysisk og sosial funksjon. En timeplan med faste pauser bør iverksettes og justeres ved behov etter hvert
  • Anerkjenne barnets tanker og følelser: Hjelp barnet til å nyansere negative tanker
  • Utveksle erfaringer om hva som er til hjelp i overgangen (eksterne og interne ressurser)
  • Jobbe for å skape aksept i klassemiljøet (f.eks. vurdere å gi informasjon til andre foreldre og barn). Planlegging av aktiviteter for å øke kontakt mellom barna og for å fremme inkludering