Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Brukermedvirkning

Brukermedvirkning handler om å benytte pasienters og pårørendes erfaringer til å utvikle og forbedre helsetjenestene.

LHL mener de som er berørt av sykdom har verdifulle erfaringer som kan forbedre behandling og oppfølging. Vi jobber for at medlemmer og pasienter skal ha en aktiv rolle i helsepolitikk, forskning og tjenesteutvikling.

Brukermedvirkning er viktig for å sikre at de vi representerer får innflytelse på beslutninger som påvirker deres liv.

LHL rekrutterer og følger opp brukerrepresentanter gjennom informasjon, kommunikasjon og opplæring, i samarbeid med Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) og andre aktører.

Brukermedvirkning skjer på tre nivåer:

Individ
Brukeren har mulighet til å påvirke valg, utforming og bruk av tjenester, noe som øker mestring og kontroll over eget liv. Dette kan for eksempel skje gjennom en individuell plan for langvarige tjenester.
Tjeneste
Erfaringer fra brukere og pårørende benyttes til å forbedre behandlingstilbud og tjenester.
System
Brukerrepresentanter deltar i faste utvalg som involveres før politiske og administrative beslutninger fattes.

Brukermedvirkning skjer også i forsknings- og utviklingsprosjekter, samt i øvrig politisk arbeid.

Brukermedvirkning er lovfestet på både tjeneste- og systemnivå, der det i kommunehelsetjenesten er regulert av helse- og omsorgstjenesteloven § 3-10, og i spesialisthelsetjenesten av helseforetaksloven § 35.

Les mer om brukermedvirkning i LHLs organisasjonshåndbok, del 3: Aktivitet 

Hva er en brukerrepresentant?

Pasienter og pårørende som kan generalisere sine egne erfaringer til å gjelde flere og tenke helhetlig, egner seg som brukerrepresentanter. I tillegg til erfaring er engasjement, kunnskap og gode kommunikasjonsevner viktig kompetanse og egenskaper for en brukerrepresentant.

Hvordan bli en brukerrepresentant?

Du kan bli brukerrepresentant hvis du er interessert i å engasjere deg, forstår rollen, og får nødvendig opplæring.

Skolering

Det er viktig å få nødvendig opplæring for å kunne fungere godt som brukerrepresentant. Det finnes ulike skoleringsbehov, avhengig av hvilket nivå du representerer og hvem som oppnevner deg.

For eksempel tilbyr Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) og de regionale helseforetakene skolering for representanter de oppnevner. Begge har nettbaserte kurs som kan være nyttige for alle brukerrepresentanter:

Systemnivå:
Nettkurs for brukerrepresentanter på systemnivå

Kommunale råd:
"Gode råd" er et opplæringsopplegg for medlemmer av kommunale råd for personer med funksjonsnedsettelse

Forskning:
Se film her og last ned heftet

Les mer

Illustrasjon om kvalitetsregistre

Brukermedvirker: På pasientens side!

Norsk hjerteinfarktregister og Norsk hjertesviktregister har begge utarbeidet nye rapporter for pasienter og pårørende. Begge er utarbeidet i samråd med brukerrepresentant Halvard Kjelås som er tilknyttet LHL.