- en kampanje for økt bevissthet om hjerteinfarkt blant kvinner.
Årets parole er "Med hjerte for kvinnen". Kampanjeperioden er fra 16. til 29. september (uke 38 + 39). Disse to ukene skal vi virkelig sette hjerteinfarkt blant kvinner på dagsorden og synliggjøre både likhetene og forskjellene mellom menn og kvinner både før, under og etter et infarkt.
Sammen kan vi gjøre en forskjell og sikre at flere kvinner gjenkjenner både risikoene og symptomene på hjerteinfarkt, og ikke minst at både kvinner og menn etterlever våre seks hjerteregler!
La oss jobbe sammen! Del, snakk, lytt, se, bli med, diskuter og ta ordet - september 2024 handler om kvinnehjertet.
Kampanjen avsluttes på Verdens Hjertedag 29. september. Den skal i stor grad være digital, og vi håper at hele LHL-familien vil være med på å spre budskapet - sammen kan vi oppnå en forskjell!
Vi skal lage filmer, artikler og leserinnlegg. Det blir også en digital quiz om hjerteinfarkt blant kvinner, og vi oppfordrer også alle til å laste ned appen "Hjertekampen" for å opprettholde god hjertehelse hvor enn du er i verden, sammen med hvem du vil!
Gjennom uka kommer vi fra LHL sentralt til å
Sende ut leserinnlegget om kvinnehjertet (dette er sendt ut og allerede publisert flere steder).
Holde et høyt trykk på digital kommunikasjon som kan deles videre av både lokallag og privatpersoner.
Bistå i mediedekning lokalt ved behov.
Her ble det i møtet 2. september gitt tips om at Sprek med LHL kunne tas ut i fellesskap med andre organisasjoner, hvor lokalavisen allerede hadde koblet seg på. En glimrende idé å ta med seg videre til andre lokallag som ønsker bredere samarbeid på tvers i sitt lokalmiljø!
Markedsføre Sprek med LHL over hele landet og bistå med materiell for de få som ikke har fått dette enda.
Her anbefaler vi at lokallagene selv går ut i sine egne kanaler og mulige plattformer som for eksempel lokalaviser og synliggjør den aktiviteten sin.
Første dag av kampanjeperioden ble det sendt ut e-post med linker til alle kampanjesider og plattformer som blir brukt denne perioden – så følg med!
Uke 1: Hjerteinfarkt på agendaen
Følg med for å dele budskapet om kvinnehjertets særegenheter denne uka. Det kommer filmer, leserinnlegg og hjerte-quiz.
Sprek med LHL: Hold en åpen treningsøkt i ditt lokallag 24. september for å invitere nye og gamle medlemmer til en mer aktiv og sosial hverdag med LHL.
Under finner dere oppstilt den tematiske reisen i budskapet vårt. Dette vil dere gjenkjenne på deres digitale plattformer som Facebook og Instagram. Del gjerne om dere liker det dere ser og syns det er viktig!
UKE 1: Hjerteinfarkt på agendaen
Dag
Aktivitet / Fokus på
Mandag 16. sept.
Lanseringsdag: Denne dagen sendes det ut nyhetsbrev til hele organisasjonen med en oversikt over alle digitale kanaler, hvor man finner de ulike budskapene og hva man kan gjøre for å delta. Det publiseres i tillegg både en film og Quizen: «Reisen gjennom kvinnehjertet».
Sprek med LHL: Alle lokallag har blitt invitert til å holde åpne treninger og synliggjøre verdien av både trening og sosiale arenaer for å forebygge og opprettholde god hjertehelse.